És un projecte divulgatiu que vol apropar el mar i la recerca marina a diferents públics de la zona de les Terres de l’Ebre (al sud de Catalunya). Ha estat presentat i aprovat a la “Convocatoria de ayudas para el fomento de la cultura científica, tecnológica y de la innovación 2016” de la FECYT (Fundación Española para la Ciencia y Tecnología) i compta amb l’aval del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
En aquest projecte volem fer especial èmfasi en introduir les ciències marines en els centres educatius, apropant la recerca marina d’actualitat a unes comarques allunyades de grans ciutats i de grans centres de recerca i amb menys accés a esdeveniments de divulgació científica. Alhora, volem entusiasmar diferents sectors de la població, des dels més petits als més grans, perquè valorin els ecosistemes marins i costaners propers, un territori que és ja Reserva de la Biosfera, així com mostrar com la ciència, en aquest cas concret les ciències del mar, ens afecta a les nostres vides.

El projecte es subdivideix en 2 eixos:

Desenvolupament del concepte “Escoles Blaves” i creació d’un segell que identifiqui els centres educatius participants.

Una “Escola blava” és un centre educatiu que incorpora continguts marins en el seu programa educatiu, treballa les ciències marines com un eix transversal i incorpora el contacte amb científics marins. S’han triat una sèrie d’instituts pilot a la zona (4 al Baix Ebre, 1 a la Ribera d’Ebre i 1 al Montsià) que volen participar del projecte, per als quals a més es crearà el segell d’ “Escoles Blaves”.

Els centres s’incorporen a través de diferents tipus d’accions als centres educatius:

Formació del professorat a través del Campus de Ciències del Mar.

Amb aquest Campus el professorat (en principi 2 membres del Departament de Ciències de cada institut) interactua amb investigadors especialistes en les diferents disciplines de les ciències marines, per tal d’implantar aquest temari en el currículum educatiu de les seves assignatures de ciències. Durant aquest Campus, distribuït en 4 jornades, es presenten les iniciatives científiques de centres de recerca del territori i d’altres centres d’investigació punters (l’Institut de Ciències del Mar CSIC, la Universitat de Barcelona, l’IRTA, el Centre d’Estudis Avançats de Blanes CSIC, la Universitat de Girona)

 

Acompanyament a través dels Auxiliars de Ciències del Mar en instituts del Baix Ebre,  la Ribera d’Ebre i el Montsià.

L’Auxiliar de Ciències del Mar recorda a la idea dels auxiliars d’idiomes que s’han incorporat als centres els últims anys. En aquest cas, realitza un assessorament presencial i en la distància durant la durada del projecte. Aquest consisteix en crear conjuntament amb el professorat de cada institut recursos didàctics per implementar els coneixements de ciències del mar adquirits durant el Campus del Mar i altres nous que l’auxiliar pugui suggerir, fent èmfasi en les novetats en investigació marina per lligar els continguts amb l’actualitat investigadora. A més la seva funció serà també oferir un suport per a la part pràctica ajudant-los a dissenyar experiments i pràctiques per a l’aula i fora d’ella.

 

Creació de la Maleta de la Mar com a recurs.

Aquesta maleta és un kit bàsic de materials útils per a incorporar el medi marí a l’aula. Es tracta de proporcionar material que habitualment no hi ha disponible en els instituts i que són utilitzats en la investigació de les ciències de la mar: p.e. mostres d’organismes -principalment invertebrats-, preparacions de plàncton i sorres de diversa granulometria i origen, un ictiòmetre, disc de Secchi, xarxa de plàncton …

Realització de les xerrades-taller “Mar, ciència i les Terres de l’Ebre” obertes a la ciutadania.

No només volem que aquesta difusió de coneixements del medi marí i litoral es restringeixin als instituts sinó que, a través d’una sèrie de xerrades i tallers pràctics, volem arribar a un espectre de públic molt ampli i de diverses edats.

 

Per a això realitzem una sèrie de xerrades i tallers pràctics que permeten donar a conèixer l’excepcional patrimoni natural marí i costaner de les Terres de l’Ebre, així com la investigació científica que s’està fent sobre aquesta zona en diferents centres d’investigació. Es tracta d’una activitat apta des de xiquets/es fins als més grans.

 

Aquestes xerrades-taller es duen a terme a les biblioteques municipals o centres culturals i ara mateix està previst que es facin en almenys 16 municipis de les Terres de l’Ebre, entre les comarques del Baix Ebre i Ribera d’Ebre.